מהן מערכות קירור C02?

מערכות קירור CO2 הן גל העתיד לקירור תעשייתי. המערכות מבוססות על פחמן דו חמצני, והן מציעות פתרון טוב בהרבה ממערכות עצמאיות של אמוניה, מכיוון שהן לא מייצרות פסולת רעילה כלל. כלומר, מערכות קירור CO2 מציעות לצרכים ובעלי מפעלים פתרון מעולה לקירור ללא זיהום סביבתי.

איך פחמן דו חמצני משמש לקירור?

הפחמן הדו חמצני מאופיין ביכולת להגיע לצמיגות מאוד נמוכה, והוא לא משתנה מהר יחסית בתנאי לחץ. עקב משבר האקלים, חלו שינויים בהיתרים התעשייתיים. ביניהם, שינויים בחוקיותם של מערכות קירור שונות. בעקבות זאת, רבים פנו לפתרונות קירור תעשייתיים ידידותיים לסביבה, כמו מערכות קירור מבוססות פחמימנים ופחמן דו- חמצני.

הפתרון הבולט מכולם הינו הפחמן הדו חמצני. לפחמן הדו-חמצני ישנם שימושים רבים בימינו בתחום התעשייתי, הן בעולם הקירור והן בעולם החימום. חקיקת חוקים לשמירה על איכות הסביבה היו נקודת ההתחלה של 'השתלטות' הפחמן הדו חמצני על רוב השוק.

יתרונות מערכת הקירור CO2 על בסיס קרר R744 (טרנסקריטיקאל)

ראשית , תכנון מערכות האלו הוא שונה מהתכנון של מערכות רגילות על בסיס הפריאונים ,המוניה וקררים אחרים. לצורך התכנון של מערכת הקירור על הבסיס CO2 (טרנסקריטיקאל ) יש לקחת בחשבון את הטמפ' הקיצוניות במקום הצבת המערכת (מדינה/איזור בעולם) – דבר זה דרוש לצורך תכנון גז קולר בלבד , זאת אומרת , אם עושים את התכנון באזורים בהם יותר חם אז גז הקולר צריך להיות יותר גדול בשטח מעבר חום כדי שהמערכת תעבוד בטמפ' גבוהות . 
שנית ,לצורך השוואת מערכות על בסיס קרר R-744 (CO2) מערכות טרנסקריטיות , לבין מערכות העובדות על קררים אחרים – פריונים , המוניה כו' , יש לקחת בחשבון את הטמפ' המוצעת למקום בו תעבוד המערכת , מכיוון , שמקדם היעילות של המערכות על בסיס CO2 טרנסקריוטיות – כל הזמן משתנה , לעומת קררים אחרים, מקדם יעילות (COP) קבוע . לדוגמא , הטמפ' הממוצעת במדינת ישראל באיזור תל אביב 20,9 שניתן לראות באיור המצורף מטה  (המידע נלקח מהמכון המטאורולוגי במדינת ישראל )
זאת אומרת מקדם היעילות של מערכת טרנסקריטיקאל (CO2) באיזור הזה להספק של 650KW תפוקת הקירור הוא 3.11 , לעומת, מקדם היעילות מערכת על בסיס קרר R-507 בהספק של 650KW תפוקת הקירור שהוא 1.8.
דבר נוסף, המערכות על בסיס CO2 טרנסקריטיות , נמצאות בדיאגרמת מולייר מעל "הפעמון" זאת אומרת , אם עליית הטמפ' הסביבתית , מעבר לטמפרטורת התכנון , המערכת ממשיכה לפעול ולעבוד כרגיל , רק יש ירידה במקדם יעילות , לעומת מערכות המבוססות על קררים אחרים פריונים , המונייה וכו' בזמן עליית הטמפורה החיצונית מעל טמפ' התכנון של עבודת המערכות התכנון , אז יש הפסקת פעולת המערכת (עליית לחץ גבוה והפסקת פעולת המדחס).
יתרון נוסף ,על המערכת על קררים אחרים , ניתן לקבל את המים החמים בטמפרטורות הרבה יותר גבוהות ביחס למערכות המבוססות על הפריונים , המוניה וכו' , מכיוון שטמפרטורת הדחיסה של הקרר R-744 (CO2 ) בהרבה יותר גבוה.  

היתרונות של מערכות קירור CO2

היתרונות הבולטים של המערכות כוללים הפחתה משמעותית בעלויות התחזוקה, התיקונים ועלויות ההפעלה השוטפת. בנוסף לכך, המערכות מתאימות לכל תחום, מהסיבה שהן ניתנות להתאמה והתקנה בקלות. 

זאת ועוד, התקנת מערכת קירור תעשייתית תסייע בהפחתת החשיפה לדליפות ולאמוניה.

יתרונות נוספים למערכת, ולא פחות חשובים הינם: המערכת ידידותית לסביבה, מפחיתה זיהומי אוויר ומאפשרת סביבה ירוקה יותר. והמערכות האלה בהחלט מספקים תמורה שווה לעלות שלהם, ולכן רוב העולם נסחף אחריהן ומעדיף אותן על כל מערכת אחרת.

מערכות קירור HEAT PUMP (משאבת חום לחימום מים)-על בסיס CO2

ניק מערכות שירותי הנדסה מספקים ומתקינים מערכות HEAT PUMP (משאבות חום לחימום מים) מבוססות על קרר R744 (CO2) מערכות טרנסקריטיות וזאת לצורך חימום מים לטמפ' עד 80 מעלות . 
המערכות הללו , מאוד יעילות ביחס למערכות אחרות הקיימות בשוק , בהשוואה למערכות המבוססות על קרר הפריאון – המערכות על בסיס פריאון שיכולות לספק מים חמים לטמפ' עד 65 מעלות, אך היעילות האנרגטית בטמפרטורה כזאת מאוד נמוכה .
במערכות המבוססות על קרר R-744 (CO2)  טמפרטורת אספקת המים יכולה להגיע עד 90 מעלות. ההסבר הוא פשוט , כי טמפרטורת העיבוי הקיצונית של הפריונים היא עד בערך 72 מעלות. ומערכות טרנקריטיות המבוססות על הקרר R744 (CO2) טמפרטורת הדחיסה שלהם יכולה להיות 130-140 מעלות צלזיוס וכתוצאה מכך, מקדם היעילות האנרגטי  (COP) יכול לנוע בין 5-8 , ביחס לאותם המערכות המבוססות על הפריונים , מקדם היעילות שלהם הוא 1.5-2.5 .

שימושי משאבת החום HEAT PUMP

משאבת חום CO2 מחממת עד 65 או 90 מעלות צלזיוס בקלות ללא הגבלה בכמות המים .

משתמשים במשאבת החום בסופרמרקטים, חנויות מכולת ומתקנים קמעונאיים אחרים, מפעלים בתעשיית המזון (כולל מפעלי עיבוד בשר) וקייטרינג, צמחים ומפעלים, מרפאות ובתי חולים, בתי מלון, אכסניות, בריכות מקורות, מתחמי אמבטיה וסאונות, מועדוני גולף וחדרי כושר.

השימוש בפחמן דו חמצני במשאבת חום בתעשיית הקירור המכונה R744) ) כקירור טבעי נובע מהעובדה שהוא: לא מזיק לסביבה:

  • לא רעיל (שלא כמו אמוניה);
  • לא דליק (שלא כמו פרופן);
  • לא כחומר נפץ.

הביקוש של משאבת החום co2 (אוויר למים) נובעת לא רק מהעובדה שהינה ידידותית לסביבה, אלא גם מהיעילות האנרגטית הגבוהה שלה ועלויות התפעול הנמוכות.

יתרונות נוספים למשאבת חום CO2

משאבת חום האוויר CO2 מאופיינת לא רק על ידי יעילות אנרגטית מעולה וידידותיות  לסביבה, אלא גם על ידי רמה גבוהה של בטיחות במהלך הביצוע. לא מזוהה כחופר נפץ כמו גז, דלק ודוודים פחם .אם עושים השוואה למשאבות חום הקיימות בשוק המבוססות על קרר פריאון , אז מקדם יעילות במערכות HEAT PUMP המבוססות על קרר CO2 ( R744) הוא פי 1.5 עד 4 יותר גדול .

וזה נותן אז חסכון אנרגטי וכספי .אדיר ביחס למשאבות חום רגילות

אפילו דליפת פחמן דו חמצני   לא תוביל לתוצאות שליליות על הסביבה.

משאבת חום CO2 בטמפרטורה גבוהה אינה זקוקה לתחזוקה מיוחדת:
גם עובד ללא הכשרה מיוחדת יכול לבצע את העבודה המתאימה אחת לרבעון. כל ההגדרות מותאמות באופן אוטומטי בהתאם לטמפרטורת הסביבה וטמפרטורת המים המסופקים למפזר משאבת החום. למשל , בהתנהלות עם פחם, שמן דלק או דודי גז. כדי לעשות זאת, אתה צריך מומחה טכני מוסמך מאוד אשר יפקח ברציפות על הביצועים של מערכת החימום המרכזית ולבצע מיד התאמות.

למשאבת חום האוויר בטמפרטורה גבוהה co2 יש עיצוב מודולרי והוא יכול להיות מחובר למכשירים דומים הפועלים במקביל במידת הצורך. הודות לכך, הביצועים של מערכת החימום המרכזית המבוססת על יחידות כאלה יכולה להגיע ל 360-480 קילוואט או יותר.

מערכת HEAT PUMP

מערכת חדשה שמותקנת בניין החדש של ישראכרט מדצמבר 2021 המשמשת לחדרי קירור והקפאה של המטבח ומספקת מים חמים לכל הבניין בטמפ' של 65 מעלות באופן קבוע .

המערכת עובדת בשני פאזות , הראשונה היא קירור לחדרי קירור והקפאה והשניה, לייצר מים חמים בטמפ' של 65 מעלות באופן קבוע .

אנחנו מצאנו את הפתרון הכי יעיל שיש בשוק כדי לנצל את האנרגיה של פליטת חום של מערכת הקירור כשאין עומס בקירור – מערכת ממשיכה לייצר את המים החמים בטמפ' של 65 מעלות באופן קבוע .

המערכת מבוססת על מערכת טרנסקריטיקל CO2 .

המערכות של Nik Systems

מערכת קירור CO2 איכותית, היא כזאת המיוצרת באיכות גבוהה. חברת ניק מערכות הינה אחת מבין היבואנים היחידים של מערכות הקירור האלה לישראל היישר מגרמניה, נכון להיום. המערכות עומדות בתקנים אירופאים מחמירים, והן מגיעות אלינו לאחר שהן פותחו במפעלי ייצור מהטובים בעולם. 

חשוב לדעת כי חברות הייצור ביצעה מבחנים שונים אינספור פעמים, על מנת לוודא את פעולתן התקינה ללא רבב. 

מערכת ראשונה מותקנת מפברואר 2019 בתפוקת קירור 75KW ל-(4+) ו-45KW ל-(18-)

מערכת שניה מותקנת מינואר 2020 בתפוקת קירור 144KW ל-(18-) ו-198KW ל-(4+) , מערכת המספקת מים חמים בטמפרטורה (75+) עם הספק חימום KW180

משאבות חום טרנסקריטיקל על בסיס קרר פחמן דו חמצני (r-744) פותחו ומיוצרים על ידינו. טמפרטורת המים בסחרור 70/90 מעלות צלזיוס לטמפרטורת חוץ עד 5- מעלות,ומקדם יעילות עד 7.2 (cop)שעובדות בישראל כבר מעל שנתיים.

בתמונות זוהי מערכת co2 אשר נבנתה על ידי חברתנו

מערכת קירור טרנסקריטיקל (בוסטר) על בסיס קרר פחמן דו חמצני (r-744) הראשונה שנבנתה והותקנה במדינת ישראל על ידינו.

משאבת חום על בסיס קרר CO2. המערכת מיועדת לחימום מים בהספק של 145 קילוואט, מים בסיחרור 70 מעלות כניסה 78 מעלות יציאה

משאבת חום על בסיס קרר Co2 (טראנסקריטיקל), 425 קילוואט (מים בסחרור כניסה 70 יציאה 78) מתאים לטמפ' חוץ 5+ מעלות (המערכת נמצאת בסביבה חיצונית- בתוך מחסן)

בניית והתקנת מערכות במפעל "נונו ומימי" מאוקטובר 2021, מבוסס על מערכות CO2 R744 TRANSCRITICAL

מערכת קירור טרנסקריטיקל (בוסטר) על בסיס קרר פחמן דו חמצני (r-744) הראשונה שנבנתה והותקנה במדינת ישראל על ידינו.

משאבות חום טרנסקריטיקל על בסיס קרר פחמן דו חמצני (r-744) פותחו ומיוצרים על ידינו. טמפרטורת המים בסחרור 70/90 מעלות צלזיוס לטמפרטורת חוץ עד 5- מעלות,ומקדם יעילות עד 7.2 (cop)שעובדות בישראל כבר מעל שנתיים.

לסיכום

מערכות הקירור המבוססות על פחמן דו-חמצני הינם המערכות הנפוצות ביותר בשוק התעשייתי בישראל ובעולם. אנשים רבים מבינים את החשיבות של שמירה על איכות הסביבה, ללא התפשרות על ביצועים ותפוקה מושלמת. וכל זאת בנוסף ליתרונות רבים ומגוונים.

מחפשים מערכת קירור מבוססת פחמן דו-חמצני? הגעתם בדיוק למקום הנכון. חייגו עכשיו למספר 03-7707131 ונשמח לעמוד לשירותכם בהקדם האפשרי.

סגירת תפריט
ייעוץ בוואטסאפ
דילוג לתוכן